Prof. Dr.Faruk Akşit TJ300 İleride Savaş Uçağı Motoruna Dönüştürülebilir

TUSAŞ Motor Sanayi TEI Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, İlim Yayma Cemiyeti Konya Şubesinin online düzenlediği “Cemiyet Sohbetleri”ne katılarak TEI’da son 10 yılda geliştirdikleri 7 milli motoru anlattı.

Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit – TEI Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü

TJ300 Savaş Uçağı Motoruna Evrilebilecek Bir Motor

TEI-TJ300

TEI-TJ300 OMGS (Orta Menzil Gemi Savar) Hava Solumalı Jet Motoru’nu geliştirme sebeplerinin, savaş uçağı jet motoru geliştirmek olduğunu belirten Akşit, “TJ300’ün bir boy büyüğü, bir boy büyüğü derken savaş uçağının motorunun büyüklüğüne gelecek. O tarafa doğru kabiliyetimizi geliştireceğiz” dedi.

Akşit, ilk prototip testi geçen Şubat ayında gerçekleşen TJ300’de savaş uçağı motorlarında kullanılan ve havayı sıkıştırmaya dayanan çok zor bir teknoloji olan eksenel kompresör tekniği kullandıklarını belirtti.

Akşit “Bu teknolojiyi ilk defa bu kadar küçük bir motora uyguladık ve çalıştırdık. Bu kadar küçük çapta bu kadar yüksek güç üreten başka bir motor yok” ifadesini kullandı.

TJ300’ün Roketsan’ın geliştirdiği gemisavar füzelerinin menzilini artırmak için kullanılacağını belirten Akşit, bu motorun sadece 25 cm çapında ve 300-400 beygir gücünde olduğunu kaydetti.

PD170’in Gelişmiş Versiyonu PD180 Geliyor
Prof. Dr. Akşit, konuşmasında ayrıca ANKA SİHA’lar için ürettikleri PD170’in biraz daha gelişmişi PD180 üzerinde çalıştıklarını açıkladı

TEI-PD170

PD180’in yeni bir motor olduğunu kaydeden Akşit, bu motorun PD170’den daha güçlü ve daha hafif olacağı bilgisini verdi.

PD170 TB3 S/İHA’ları da Uçuracak


PD170’in ise halen açık ara sınıfının en iyisi İHA motoru olduğunu kaydeden Akşit, bu motorun 20 bin fite kadar hiç güç kesmeden gidebildiğinin altını çizdi

ANKA SİHA

Akşit, ANKA SİHA’yı uçuran bu motorla ilgili olarak, BAYKAR Savunmanın, “Geliştirmekte olduğumuz TB3’lerde PD170 motorunu kullanacağız” açıklamasını anımsattı.

TEI-PD222

Akıncı’ya PD222 Motoru Düşünülüyor

Akşit, Akıncı’da ise daha ağır olan PD222 motorundan çift olarak kullanılacağını bildirdi, “(PD22’de) 225 beygiri gördük” dedi.

TEI-PG50

Sadece El Çantası Büyüklüğünde
Geliştirdikleri en küçük motorun ise sadece 16 kg ağırlığında, bir çanta boyutundaki PG50 İki Zamanlı Benzinli Havacılık Motoru olduğunu belirten Akşit, bu motoru “atom karınca”ya benzetti.

Bu mini motorun 50 beygir güç ürettiğini bildiren Akşit, Türkiye’de halk arasında “Vosvos” olarak tanınan eski Volkswagen arabaların sadece 35 beygir gücünde olduğunu anımsattı.

Akşit, İHA’lar için kullanılacak PG50’nin ilk uçuşunu yaptığını, seri imalat aşamasında olduğunu da kaydetti.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu